5 gouden tips voor jouw ‘Summer body’!

Door Nancy op 3 May 2018

Rokje hier, rokje daar… Je merkte het overal de afgelopen weken, de lente is begonnen! De lente, het is meteen de start van een hoop vrolijkheid, maar voor velen onder ons start hiermee ook één van de moeilijkste perioden van het jaar. Maar hoezo dan moeilijk? Het sporten schiet erbij in, gezond eten blijft staan en de regelmaat ontbreekt… Onze agenda’s lopen vol met festivals, barbecues en de gym’s worden rustiger. Daarom vind je hieronder een aantal tips om jouw ideale shape wél te bereiken. Simpele tips waar je normaal niet bij stilstaat, maar welke wél net het verschil kunnen maken. Gebruik deze 5 tips en stoom je klaar voor jouw ‘summer shape’!

1. Verlaag je calorie-inname

Nog een paar weken en dan paradeer jij weer over het strand! Hoog tijd dus dat junk/cheat meals verbannen worden uit je voedingsschema. En met verbannen bedoelen we niet verwijderen, maar juist vervangen! Het schorten op calorieën wordt vaak iets te letterlijk genomen. We hongeren onszelf uit wat in het begin misschien snel resultaat oplevert, maar vaak alleen in de vorm van vocht en spieren.  Eén van de beste manieren om de juiste voeding inname bij te houden is het downloaden van een app: bijvoorbeeld MyFitnessPal.

De meest voorkomende fout die veel sporters maken is dat in het dieet de koolhydraten en vetten radicaal worden teruggeschroefd. Dit is nergens voor nodig. Bovendien zorgt het ervoor dat je metabolisme uit balans raakt en deze ‘zuiniger’ om gaat met je energie. Kijk daarom kritisch naar calorie-inname en zorg voor gezonde snacks in huis of op werk. Bekijk welke slechte voeding je kunt vervangen door gezonde snacks zoals bijvoorbeeld: eiwitrepen zonder teveel suikers, magere kwark, ongebrande noten, haver & granen, groenten in een hummus dip, groentenchips of gedroogd fruit.

Benieuwd hoe lang je er over doet om je streefgewicht te bereiken, en hoeveel calorieën je per dag kunt eten om dat te behalen? Check deze handige caloriecalculator.

2. Slim omgaan met Koolhydraten: Meer spiermassa & minder vet

Koolhydraten zijn er in vele verschillende soorten, van enkelvoudige tot aan meervoudige koolhydraten. Je lichaam heeft ze nodig voor praktisch alles wat je doet, of dat nu actief sporten is, of alleen het reguleren van je metabolisme. Afhankelijk van je werk, stofwisseling en lichamelijke inspanning varieert de behoefte. Als je weinig calorieën eet, als je langere perioden dieet of als je aan krachttraining doet, dan is de timing van de inname uitermate belangrijk. De vuistregel is om de meerderheid van je (complexe, = langzaam verterende) koolhydraten 1-2 uur voor je training te plannen en 30 minuten na de training om aan te vullen. Hierdoor zal het bloedsuikerniveau tijdelijk pieken, waardoor je meer energie hebt tijdens de training en minder spiermassa kwijtraakt.

3. Boost je (rust)metabolisme

Wanneer je veel aan krachttraining doet zal je extra spiermassa aanmaken. Leuk voor je zelfvertrouwen natuurlijk, maar je verhoogt ook je rustmetabolisme. Zie het als een kopen van een ‘grotere auto’. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook in de rustperiodes zul je door krachttraining meer verbranden. Tijdens de training maak je kleine scheurtjes in je spieren die na de training moeten herstellen. Dit kost  een hoop energie voor je lichaam. Het herstel zal leiden tot verhoogde verbranding dat tot wel 24 uur na je training zal aanhouden.
Een andere manier om metabolisme (tijdelijk) te verhogen is het gebruik van ‘energie boosters’. Enkele energie boosters binnen onze webshop zijn: Pre-workouts, L-carnitine/Burners en Diet Protein.

Uiteraard kun je het metabolisme op een natuurlijke manier verhogen. Plan in je trainingsschema een aantal kort durende (max 20-25min) HIT (high intensity) trainingen met korte rustperiodes. Experimenteer eens met verschillende trainingsvormen- en oefeningen of sport eens op een lege maag. De resultaten zullen je verbazen.

4. Drink voldoende water!

Een van de belangrijkste dingen die velen onderschatten is: Water drinken! Water is een onmisbare brandstof voor je lichaam. Zonder voedsel houden we het als mens best even vol. Zonder water daarentegen, kun je hooguit 4 dagen overleven! Een uitdroging van ‘maar’ 2% kan al zorgen voor een energieverlies tot 20% met vermoeidheid tot gevolg.
Naast vermoeidheid kent water nog enkele andere voordelen. Het drinken van water zorgt er namelijk voor dat je bloed verdund waardoor lichaamsprocessen efficiënter lopen. Drink daarom direct nadat je opstaat een glas water. Wedden dat je je fitter voelt de rest van de dag? Geadviseerd wordt tussen de 2-3 liter water per dag te drinken. Dit komt neer op 1 glas water elk uur!

Hoe meer water je inneemt, hoe meer water je lichaam gaat uitscheiden. Hierdoor krijg je als effect dat je een drogere ‘summer look’ zult krijgen.

Water drinken klinkt vaak saai, maar dat is het niet. Je kunt namelijk veel variëren met smaak. Voeg BCCA’s, munt, citroen of andere fruitsoorten toe of bestel suikervrije sportdranken.

5. Start here and end stronger: Train together

Jij bent niet de enige op deze planeet die werkt voor de ‘perfecte summerbody’. Pak daarom nu je telefoon en bel je groeimaatje. Stel samen jullie doelen vast. Het bepalen en uitspreken van doelen is de meest eenvoudige stap. Het daadwerkelijk realiseren en volhouden, is voor sporters met een sterke ruggengraat. Bepaal samen realistische doelen en deel dit met zoveel mogelijk mensen zodat je een stok achter de deur hebt. En je bent niet alleen: we’ve got your back! Jij zorgt dat je jouw doelen realiseert en wij zorgen voor de juiste voedingssupplementen.
Start here and end stronger, wij van House of Nutrition hopen dat je jouw doelen bereikt voor de  zomer van 2018!