Sportvoeding voor wielrenners

Nancy Heijnis
4 juli 2022
Leestijd: 8 minuten

Deze vrijdag, 1 juli, gaat de Tour de France weer van start. Voor alle liefhebbers van wielrennen haken we hier graag even op in. Sta jij zelf namelijk ook wekelijkse op de pedalen of ben je aan het trainen voor een wedstrijd? Dan is de volgende vraag vast al eens langsgekomen:Wat is de beste sportvoeding voor wielrennen?In deze blog gaan we in op deze vraag én geven we je een aantal tips voor onze beste supplementen bij het wielrennen.

Voeding voor duursporten

Net als bij andere duursporten, verbrand je bij het wielrennen veel calorieën. Dit gaat zelfs tot na je training door. Je lichaam heeft tijdens een training of wedstrijd dan ook veel energie nodig om te blijven presteren en na de training om volledig te herstellen. Goed eten en drinken vóór, tijdens en na een training of wedstrijd is van groot belang. Net als bij andere sporten, blijft gezonde voeding hierbij de basis. Daarnaast kunnen aanvullende voedingssupplementen, zoals sportsupplementen voor duursporten, je hierbij helpen.

Gezonde voeding als basis

Zeker voor duursporters, als wielrenners, is het belangrijk om voldoende groente, fruit, volkorenproducten en vetten binnen te krijgen. Denk hierbij aan volkoren pasta’s en zilvervliesrijst, maar ook vlees, peulvruchten, vis, eieren en zuivel. Dit zijn allemaal bronnen van koolhydraten of eiwitten. De koolhydraten helpen je voldoende energie binnen te krijgen en de eiwitten juist bij het herstel. Eiwitshakes kunnen je hier uiteraard ook goed bij helpen!

Blijf voldoende drinken

Naast voeding, mag het belang van drinken ook niet onderschat worden. Te weinig drinken komt de prestaties zeker niet ten goede. Vergeet daarom nooit om voldoende water te drinken, zodat je het verloren vocht weer aanvult. Naast water zijn sportdranken met toegevoegde mineralen (elektrolyten) en snelle en langzame koolhydraten ook een goede aanvulling. Zo zijn deze uitermate geschikt als supplement voor het uithoudingsvermogen. Neem deze sportdranken met koolhydraten zo’n 30 á 60 minuten voor een wedstrijd of training begint, zodat je de glycogeenvoorraad alvast op peil brengt.

Onze favoriete sportsupplementen voor wielrennen

Naast goed eten en drinken zijn er ook diverse sportsupplementen geschikt voor wielrennen. Wij zetten drie van onze favoriete supplementen voor je op een rijtje. Uiteraard is het afhankelijk van jouw doelen, trainingsintensiteit en overige voeding, welk voedingssupplement voor jou de beste keuze is.

Voeding voor optimaal herstel

Onze eerste aanrader is de Pure Whey van Performance Sports Nutrition. Dit voedingssupplement is de ideale keuze voor optimaal herstel, onderhoud en groei van de spieren. De Pure Whey bevat een hoge dosis aan eiwitten en bovendien worden de eiwitten snel door het lichaam opgenomen. Ook voor wielrenners is dit daarom zeer geschikte sportvoeding! De Pure Whey is in diverse smaken verkrijgbaar en dien je na een wedstrijd of training te nemen.

Een heerlijke protein bar voor extra energie

Ook de Protein Bar van NJIE behoort tot onze favorieten. Deze reep is net iets groter en verkrijgbaar in vijf heerlijke smaken. Probeer bijvoorbeeld eens de Salty Caramello Cookie of de Hazelnut Caramel. De repen zijn rijk aan eiwitten en vezels en hebben goede energie- en voedingswaarde. Deze zijn dan ook ideaal om mee te nemen wanneer je net dat beetje extra energie nodig hebt!

Een gel voor de eindsprint

Zo vlak voor de eindstreep kan je wel wat extra’s suikers gebruiken. Hiervoor zijn de gelletjes ideaal. Deze kun je onderweg gemakkelijk innemen en nog belangrijker: deze zorgen ervoor dat je snel suikers binnenkrijgt. Zo krijg je direct nieuwe energie. De Carbosnack Sachets van Nutrend is met name voor wielrenners zeer geschikt. De gel is gemakkelijk te absorberen, belast het spijsverteringskanaal niet en past bovendien gemakkelijk in je zak. Kortom, de ideale snack om vol gas voor die eindsprint te gaan!

Vitargo - Carboloader
CarboloaderVitargo
5 smaken
67,50
Performance Sports Nutrition - Pure Whey
Pure WheyPerformance Sports Nutrition
8 smaken
 

Andere blog lezen

Ilyasse richt vizier op de top met sponsor House of Nutrition

Lees meer >

Last minute tips voor je zomerfiguur

Lees meer >

Je winkelmandje is leeg.

Verlanglijstje

Je verlanglijstje is leeg.