Muscle Memory

Nancy Heijnis
10 oktober 2022
Leestijd: 5 minuten

Je hebt er misschien al wel eens van gehoord: Muscle Memory. Maar wat is dit precies en hoe werkt het? Wij leggen het aan je uit in deze blog!

In het Nederlands wordt Muscle Memory ook wel spiergeheugen genoemd. Dit is een proces in het zenuwstelsel dat je in staat stelt om motorische vaardigheden te onthouden. Het lijkt als het ware op het aanleren van nieuwe vaardigheden. Zo kun je het vergelijken met het leren bespelen van een muziekinstrument, maar ook met meer alledaagse activiteiten als fietsen, typen of je veters strikken. Allemaal activiteiten welke je eerst moet aanleren, maar welke je vervolgens zonder problemen onbewust uitvoert. Ook als je de activiteit een lange periode niet doet, pak je dit daarna makkelijk weer op. Dit werkt soortgelijk met spiergeheugen. Het proces van muscle memory kan zelfs levenslang duren.

Hoe werkt Muscle Memory?

Wanneer een activiteit met herhaling wordt uitgevoerd, worden neuronen in bepaalde delen van de hersenen geactiveerd. Zo wordt er een nieuw neuraal pad tussen het centrale zenuwstelsel gecreëerd en de spieren die bewegen. Hierdoor ben je in staat om taken uit te voeren zonder hier bewust bij na te denken. Zelfs na een lange pauze of onderbreking weet je nog hoe je iets moet doen. Zo blijf je in staat om motorische vaardigheden uit te voeren en blijf je fysiek sterk. Dit zorgt ervoor dat muscle memory ook voordelen heeft voor atleten.

Spiergeheugen en de voordelen voor atleten

Spiergeheugen biedt atleten diverse voordelen. Doordat sommige bewegingen en functies worden onthouden, zijn atleten in staat om deze functies sneller en nauwkeuriger uit te voeren. Zo kan een bokser vanwege het spiergeheugen snel een tegenstander ontwijken, zonder hier ook maar bewust over na te hoeven denken. Ook dansers en gymnasten profiteren van het spiergeheugen. Zij zijn in staat om diverse oefeningen uit te voeren zonder hierbij hun balans te verliezen.

Hoe draagt muscle memory bij aan spierkracht?

Naast de voordelen op het gebied van snelheid en nauwkeurigheid, heeft muscle memory ook voordelen wanneer je je spieren traint met krachttraining of gewichtheffen. Wanneer je je spieren traint voor spieropbouw, beschadigen je spiervezels welke vervolgens sterker herstellen. Op dit moment vindt er spiergroei plaats, ook wel hypertrofie genoemd. Het aantal kernen in je spiercellen is één van de belangrijkste factoren die je spieromvang bepalen. Stop je echter tijdelijk met trainen, dan vindt er spierverlies plaats, ook wel spieratrofie genoemd. Ondanks dat je spieren tijdens spierverlies dunner en minder krachtig worden, blijven de spiervezel kernen wel achter in je spierweefsel. Start je vervolgens weer met trainen, dan gaan deze spiervezel kernen over tot eiwitsynthese. Dit zorgt ervoor dat je spieren weer aangroeien en jij je kracht terugkrijgt. Zo zorgt muscle memory er in het kort gezegd voor dat je sneller spieren opbouwt dan wanneer je voor de eerste keer een training uitvoert met ongetrainde spieren.

Hoe lang werkt je spiergeheugen?

Neem je een korte pauze tussen trainingen en wedstrijden door of een langere pauze vanwege bijvoorbeeld een blessure? Het profijt van spiergeheugen behoud je! Het spiergeheugen zorgt ervoor dat je niet van voor af aan hoeft te beginnen. Je hoeft er daardoor ook niet bang voor te zijn dat al het harde werk in de sportschool voor niets is geweest wanneer je een lange vakantie of pauze neemt. Muscle memory zorgt ervoor dat dit niet het geval is. Begin daarom vroeg met sporten, dan heb je er heel je leven profijt van!

Performance Sports Nutrition - Turbo Mass Gainer
Turbo Mass GainerPerformance Sports Nutrition
4 smaken
 
Nutrend - 100% Whey Protein
100% Whey ProteinNutrend
5 smaken
 

Andere blog lezen

Het is Kerst workout tijd!

Lees meer >

7 manieren om workouts uitdagender te maken

Lees meer >

Je winkelmandje is leeg.

Verlanglijstje

Je verlanglijstje is leeg.