Verantwoord aankomen in gewicht

Nancy Heijnis
1 november 2022
Leestijd: 5 minuten

Een onderwerp dat geregeld voorbij komt is afvallen, maar ook aankomen is voor veel mensen een grote uitdaging. Ben jij op zoek naar een verantwoorde manier om aan te komen in gewicht? Wij helpen je hier graag bij! Het allerbelangrijkste is namelijk dat het aankomen op een gezonde manier gebeurt. Dit geldt voor degenen die willen aankomen vanwege ondergewicht, maar ook zeker voor degenen die als doel hebben om meer spiermassa te kweken. Wij geven je in deze blog een aantal tips die jou kunnen helpen om verantwoord aan te komen in gewicht.

Gezond aankomen in gewicht

Je wilt aankomen. Je zou ervoor kunnen kiezen om dagelijks een bestelling te plaatsen bij de snackbar of iedere avond een zak chips leeg te eten wanneer je op de bank ploft. Het klinkt misschien verleidelijk, maar dit is iets dat je wilt vermijden. Producten vol ongezonde vetten blijven nog steeds een slecht idee. Met dit ongezonde eten kan je aankomen in gewicht, maar vergroot je tegelijkertijd ook de kans op allerlei andere kwaaltjes. Hier zit niemand op te wachten en daarom focussen we ons in deze blog op het aankomen in gewicht op verantwoorde manier. Voor iedereen die moeite heeft om gezond aan te komen en voor degenen die soms te weinig eetlust hebben om voldoende voeding binnen te krijgen, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet!

Tips om op gezonde wijze aan te komen

#1 Ga voor voedzame maaltijden

We beginnen direct met de meest waardevolle tip: ga voor voedzame maaltijden. Hierbij kun je denken aan maaltijden met volkorenproducten, gezonde vetten, groenten en voldoende eiwitten. Met name vetten en eiwitten spelen een belangrijke rol. Vetten helpen je om voldoende calorieën binnen te krijgen. Met name gezonde, onverzadigde vetten zijn een goede keuze. Denk aan vette vis, avocado’s, noten, pinda’s en plantaardige oliën. Daarnaast zijn ook eiwitten een belangrijke voedingsstof voor je lichaam. Eiwitten leveren aminozuren, welke belangrijk zijn voor de spieropbouw en herstel van spieren. Wil je aankomen, dan wil je dit vaak niet alleen in vetreserves terugzien. Voldoende eiwitten zijn van groot belang om naast vetreserves ook te focussen op de opbouw van spierweefsel.

#2 Eet meer en grotere maaltijden

Voedzame maaltijden zijn dus een belangrijke eerste stap wanneer je aan wilt komen in gewicht. Staat er eenmaal een gezonde maaltijd op tafel? Zorg er dan ook voor dat je hier voldoende van binnenkrijgt. Onze tweede tip: eet meer en grotere maaltijden. De hoeveelheid is uiteraard sterk afhankelijk van je lichaamsbouw, huidige voedingspatroon en je levensstijl. Bouw dit op in kleine stappen. Heb je bijvoorbeeld moeite met drie grote maaltijden? Kies er dan voor om je lunch in tweeën te verdelen. Ook de avondmaaltijd opsplitsen en laat op de avond nog wat eten is een goede optie. Met name wanneer je in de avond sport kan dit voorkomen dat je met een overvol gevoel in de sportschool staat. Kijk dus naar je eigen dagritme en probeer de maaltijden hier op aan te passen.

#3 Eet meer (gezonde) tussendoortjes. '

Wanneer het voor jou lastig is grote maaltijden te eten, kunnen tussendoortjes ook de ideale aanvulling zijn op je dagelijkse voeding. Pak daarom vaker een gezond tussendoortje. Hierbij kun je denken aan ongezouten noten, een boterham met banaan, pasta of pindakaas of een lekkere kom yoghurt gevuld met voldoende fruit, noten, zaden en pitten. En ben je op zoek naar een lekker en gezond tussendoortje voor de wintermaanden? Een goed gevulde kom soep met groente is als je het ons vraagt een heerlijke en voedzame snack voor deze tijd van het jaar!

#4 Ga voor shakes en dranken.

Blijft het voor jou een opgave om voldoende calorieën binnen te kijken? Dan kan het drinken van calorieën een goede oplossing zijn. Energierijke drankjes zijn veelal funest wanneer je af wilt vallen, maar wanneer je in gewicht wilt aankomen kunnen deze de ideale uitkomst zijn. Bekijk bijvoorbeeld eens ons aanbod aan weight gainer shakes. Met deze shakes zorg je er op een makkelijke manier voor dat je aan je caloriebehoefte komt. Gainers zijn een uitgebalanceerde combinatie van koolhydraten, eiwitten en onverzadigde vetten en bevatten daarnaast vaak ook extra vitamines en mineralen. Zo kom je op een gezonde en makkelijke manier aan. Ook kun je gaan voor zuiveldranken, welke rijk aan eiwitten zijn, of smoothies gevuld met fruit of groente.

#5 Krachttraining

Naast de juiste voeding, is ook krachttraining een belangrijk onderdeel wanneer je verantwoord aan wilt komen in gewicht. Dit geldt zowel voor degenen die vanwege ondergewicht aan willen komen als voor degenen die vanaf een gezond gewicht aan willen komen in spiermassa. Zo worden de overtollige calorieën niet alleen omgezet in vetvoorraden, maar kom je ook deels aan in spierweefsel. Hoe fanatiek je dit oppakt, is uiteraard afhankelijk van je levensstijl en doel om aan te komen. Is spieropbouw de voornaamste reden? Dan kan je je uiteraard helemaal uitleven in de sportschool. Ben je minder bekend met krachttraining en is spieropbouw niet het hoofddoel? Dan kan je rustig starten en beginnen met één a twee uur krachttraining in de week.

Veel succes!

Performance Sports Nutrition - Turbo Mass Gainer
Turbo Mass GainerPerformance Sports Nutrition
4 smaken
 
M Double You - Full Option Gainer
Full Option GainerM Double You
4 smaken
 

Andere blog lezen

Het is Kerst workout tijd!

Lees meer >

7 manieren om workouts uitdagender te maken

Lees meer >

Je winkelmandje is leeg.

Verlanglijstje

Je verlanglijstje is leeg.