10 tips om de decembermaand gezond door te komen

Nancy Heijnis
1 december 2022
Leestijd: 8 minuten

De laatste maand van het jaar is aangebroken en dat betekent natuurlijk enorm veel feestdagen, veel eten en er wordt hier en daar waarschijnlijk ook wel een borreltje genuttigd. Maar hoe zorg je er nu voor dat je deze maand alles wat je hebt opgebouwd met trainen niet in een keer verliest? En hoe blijf je je gewoon lekker fit en energiek voelen met al die verleidingen om je heen? Je leest het hier in deze blog!

Tip #1: Wandelen in de buitenlucht

In de wintermaanden zitten we veel te vaak binnen. Maak daarom iedere dag een wandeling en geniet van de frisse buitenlucht! Het helpt om hier een vast moment op de dag voor in te plannen. Start bijvoorbeeld je ochtend met een wandeling of maak een wandeling na je lunch.

Tip #2: Houd je routines vast!

Nu de feestdagen eraan komen, is het geen goed excuus om je routines op te geven. Juist door de feestdagen is het belangrijk dat we blijven trainen. Ben je gewend om vier keer per week te trainen? Houd het dan vast! Als je geen zin of weinig tijd hebt om te trainen, probeer dan eens een circuit home workout of ga lekker een rondje hardlopen.

Tip #3: Blijf hydrateren

Als je voldoende water drinkt, dan geniet je van meerdere voordelen. Als je water drinkt voor een maaltijd, zal je je al meer verzadigd voelen waardoor je automatisch minder zal eten. Bovendien worden de afvalstoffen beter afgevoerd wanneer je veel water drinkt. Daardoor is je lichaam minder genoodzaakt om vet op te slaan om de afvalstoffen in op te bergen. Neem deze koude maanden in plaats van water een lekkere kop warme thee! Zo blijf je lekker op temperatuur tijdens deze koude maand.

Tip #4: Tijd om te bakken!

December is de perfecte maand om lekker veel tijd in de keuken te spenderen voor het bakken van lekkere koekjes en cakejes. Wij hebben een hoop healthy en eiwitrijke bakrecepten voor je online staan! Probeer bijvoorbeeld ons Cookie Dough Cake recept eens uit of ga voor de vegan havermout koekjes. Bij andere baksels kun je ook suiker vervangen door kaneel, veel gezonder! Bovendien maakt eiwitpoeder een recept ook lekker zoet, maar toch verantwoord.

Tip #5: Ontzeg jezelf niets

Misschien komen deze uitspraken je wel bekend voor: Laat ik maar geen pepernoten eten, want eenmaal eraan begonnen eet ik de hele zak leeg. Of het aankomende feestje ga ik geen alcohol drinken, want dat gebeurt deze maand al genoeg. Maar wees nu eerlijk, hebben deze ontzeggingen ooit iets goeds gedaan voor je? Door jezelf dingen te ontzeggen, wordt het juist verleidelijker om het wel te doen. In plaats daarvan kun je in de maand december beter bewust genieten! Schuif je schuldgevoel opzij, want daar heb je helemaal niets aan.

Tip #6: Neem je vitamines!

Om je weerstand op peil te houden, is het raadzaam om extra vitamines te nemen. Je weerstand gaat achteruit doordat we het zonnetje moeten missen. Daarom is een vitamine D supplement in de winter geen overbodige luxe. Daarnaast eten we minder vers fruit en groenten, dat heeft weer consequenties voor andere vitamines. We raden je aan om vitamines A, C, D, B11, B12 en B6 dagelijks in te nemen. Tot slot is het goed om extra mineralen als Selenium en Zink te slikken. Ervaar jij het probleem dat je minder groenten eet? Misschien is ons supplement Critical Greens van Applied Nutrition (alleen op de NL en DE webshops) wel iets voor jou! Hiermee krijg je de vitamine uit je groenten toch binnen op een makkelijke manier.

Tip #7: Neem ook je rust

De meesten vinden het jammer aan de winter dat het zo vroeg donker wordt. Maar we kunnen hier iets positiefs van maken! Doordat het vroeg donker is, is het misschien juist makkelijker om vroegtijdig je bed op te zoeken. Ook zal je waarschijnlijk vaker thuis blijven en kun je even genieten van helemaal niets doen. Besteed een zondag lekker in je pyjama, want deze maand vol met feestjes mogen we onze rust niet vergeten.

Tip #8: Probeer eens op een andere manier te bewegen

Nu het winter is, is er juist ook weer een mogelijkheid om andere sporten uit te proberen! Misschien hebben we geluk deze winter en ligt er wel ijs waardoor we kunnen schaatsen. Maar je kunt natuurlijk ook een leuke ijsbaan opzoeken om daar eens te gaan schaatsen. Ga je binnenkort op skivakantie? Zoek dan een skibaan op om alvast in de stemming tekomen!

Tip #9: Skip je ontbijt niet!

Ze zeggen wel eens ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een bedelaar. Onze tip voor de decembermaand: Blijf goed ontbijten, zodat je tussendoor geen cravings krijgt en juist meer slechte snacks gaat eten. Door alle etentjes is het natuurlijk wel verleidelijk om je ontbijt de volgende dag over te slaan, maar zeker niet verstandig!

Tip #10: Netflix en chill

December is ook gewoon een heerlijke maand om te ontspannen door middel van een Netflix serie. Weet je niet goed wat je moet kijken? Hier zijn onze aanraders:

Losers: Hoe gaan we om met nederlagen in een wereld waarin alles om winnen draait? In deze serie volgen ze sporters die pijnlijk verlies hebben weten om te buigen naar een triomf.

Addicted to Life: Atleten zoeken de meest extreme situaties op. Van gigantische golven tot extreme besneeuwde berghellingen. Kijk deze film gewoon veilig vanaf je bank, maar voel toch de spanning!

The Redeem Team: Na een schokkende prestatie op de Olympische Spelen van 2004 wil het Amerikaanse heren basketbalteam het goedmaken en mikt op goud op de Spelen van 2008 in Beijing.

Met deze tips lukt het jou vast om goed en gezond de decembermaand door te komen!


Nutrend - Multivitamin Compressed Caps
Multivitamin Compressed CapsNutrend
60 capsules
 
Scitec Nutrition - Protein Breakfast
Protein BreakfastScitec Nutrition
3 smaken
 

Andere blog lezen

Hoe voer je lunges perfect uit?

Lees meer >

Deze 3 rugoefeningen mogen niet in je training ontbreken

Lees meer >

Je winkelmandje is leeg.

Verlanglijstje

Je verlanglijstje is leeg.