Een frisse start in 2022: Zo houd jij je goede voornemens wel vol

Britt Hillaert
6 januari 2022
Leestijd: 5 minuten

Waarom goede voornemens alweer snel de prullenbak in vliegen

Laten we eerst even stilstaan bij het feit dat goede voornemens vaak niet slagen. Het grootste deel van de afhakers sneuvelt al na minder dan 2 weken. Er zijn hier meerdere redenen voor te verklaren zoals dat de plannen vaak te groots en te ambitieus zijn. Ook worden er te veel goede voornemens in een keer gemaakt of de voornemens zijn niet specifiek genoeg.

Maak je fitness plan concreet!

Dit jaar gooi je het dus over een andere boeg. Maak je fitness voornemens concreet. Hoe duidelijker het voornemen, hoe groter de kans is om te slagen. Check of jouw doel meetbaar, realistisch en behapbaar is. 10 kilo afvallen in januari, een sixpack creëren of 5 kilo aankomen in spiermassa in januari is natuurlijk niet realistisch. Wel kun je dit doel opdelen in kleinere stappen, zoals iedere maand een kilo afvallen of iedere maand een halve kilo aankomen in spiermassa. Zo behaal je steeds je kleine doelen en dat motiveert om uiteindelijk het grote doel te behalen.

Verander voornemens in gewoontes

Om je doelen echt op de lange termijn vol te houden, moet het omgezet worden in gewoontes. Daarom zou jij je huidige patroon moeten vervangen voor een nieuw patroon. Keek je eerst iedere avond een uur televisie? Vervang dit door een uur te gaan sporten. At je na je avondmaal vaak nog een minder gezonde snack? Kijk eens naar verantwoorde snacks die je ook lekker vindt en vervang de minder gezonde snack. Het kost gemiddeld 66 dagen om een gewoonte aan te leren. Hou vol!

Beloon jezelf

Al het harde werk mag beloond worden! Als jij je fitness voornemens volhoudt mag je daar zeker trots op zijn, want de meesten haken al snel af. Beloon jezelf in het weekend eens met een minder gezonde maar lekkere maaltijd. Van één ongezonde maaltijd wordt je niet dik, net zoals je van één gezonde maaltijd niet dun wordt. Je hoeft jezelf natuurlijk niet alleen maar te verwennen met eten, maar je kunt ook denken aan nieuwe fitness accessoires of sportkleding.

Waar loop je vaak tegenaan?

Een goede voorbereiding is key. Noteer de valkuilen die je denkt tegen te komen. Dit kunnen gevoelens of gedachtes zijn die jou weerhouden om je doel te bereiken. Bijvoorbeeld: ’Ik ben te moe om te sporten’ of, ‘ik ben te laat thuis van werk’. Onderschat je hindernissen niet en probeer ze op tijd op te merken. Nu kun je ook alvast oplossingen bedenken mocht zo’n hindernis zich voordoen.

Visualiseer je goede voornemens

Maak je goede voornemens visueel! Denk aan foto’s of quotes die je extra kracht geven als je het nodig hebt. Hang het op een plek waar je vaak komt. Zo sta je iedere keer weer even stil bij je goede voornemens.

Neem de tijd

Zoals we net al zeiden heeft het omzetten van ander gedrag in een gewoonte ongeveer 2 maanden de tijd nodig. Neem daarom de tijd en accepteer dat je even door de zure appel heen moet bijten!


M Double You - Weight Loss Box
Weight Loss BoxM Double You
900 gram
 
M Double You - Extreme Burner
Extreme BurnerM Double You
 
 

Andere blog lezen

Het is Kerst workout tijd!

Lees meer >

7 manieren om workouts uitdagender te maken

Lees meer >

Je winkelmandje is leeg.

Verlanglijstje

Je verlanglijstje is leeg.