Ochtend workout

Nancy Heijnis
17 maart 2022
Leestijd: 5 minuten

Genoeg beweging is belangrijk voor onze gezondheid. Ja, dat weten we nu wel. Maar wanneer je later dan gepland thuis komt van werk, dan wil een workout er nog wel eens bij inschieten. Gelukkig hebben wij de oplossing! Sta iets eerder op en doe een ochtend workout! Door een workout in de vroege ochtend hoef jij er de hele dag niet meer aan te denken. Het zal in het begin wel even lastig zijn om zo vroeg uit je bed te springen, maar je zult zien dat het snel onderdeel wordt van je ritme. In deze blog bespreken we de voordelen van in de ochtend sporten en geven we je ook een voorbeeld workout die je gewoon vanuit je huiskamer kunt doen!

Voordelen van een ochtend workout

Na het lezen van deze voordelen van een ochtend workout, ben jij vast en zeker overtuigd om ermee te starten!

  1. Door de dag af te trappen met een ochtend workout, heb jij de hele dag een goed humeur en voel je je super energiek! Dat komt doordat er tijdens het bewegen endorfine vrijkomt. En endorfine is het belangrijkste hormoon dat zorgt voor een geluksgevoel!

  2. Bovendien zorgt een goede ochtend workout ervoor dat je een stuk alerter bent dan normaal omdat je bloedsomloop wordt gestimuleerd. Er komt meer zuurstofrijk bloed in je hersenen, waardoor jij je beter kunt focussen en concentreren op je werk bijvoorbeeld!

  3. Je houdt ‘s avonds meer tijd over voor andere dingen.

  4. Doordat je ‘s avonds lekker tot rust kan komen, en je dus geen opgejaagd gevoel hebt om te gaan sporten, kan je lichaam zich voorbereiden op een goede nachtrust. Ongeveer twee tot drie uur voordat je gaat slapen zal melatonine vrijkomen in het lichaam waardoor je goed in slaap valt.

  5. Als je besluit om naar de sportschool te gaan, dan is het nog lekker rustig. Zo kan jij je trainingsschema ongestoord afmaken!

Nadelen van een ochtend workout

Natuurlijk gaat een ochtend workout niet alleen maar over rozengeur en maneschijn. De nadelen die je hierbij kan ervaren zijn bijvoorbeeld:

  1. Je moet wel op tijd op werk verschijnen. Daarom zou je in de ochtend wat meer haast kunnen ervaren om je training af te maken.

  2. Je avondroutine vraagt om enige aanpassing. Je zult eerder moe zijn en dus ook eerder naar bed gaan.

  3. In de ochtend heb je misschien iets minder kracht dan in de avond. Maar hey, ook dit kun je trainen! Laat je lichaam eraan wennen en je zult zien dat het steeds beter zal gaan.

Een complete ochtend workout voor thuis

Zie je het niet zitten om zo vroeg al naar de sportschool te gaan, omdat het toch om te veel tijd vraagt? Wij hebben hier een ochtend workout voor je samengesteld die je gewoon thuis kunt doen. Tevens heb je geen sportmateriaal nodig, want het is een complete bodyweight workout. Je kunt er zolang over doen als je zelf wilt. Voltooi iedere circuit minimaal 1x. Merk je dat het makkelijker gaat? Daag jezelf uit en doe iedere circuit 2 of 3 keer voordat je aan het volgende circuit begint.

Circuit 1:

  • Pauze squats (houd 3 tellen vast) | 45 seconden, 15 seconden rust
  • Bulgarian split squat (linkerbeen op een stoel) | 45 seconden, 15 seconden rust
  • Bulgarian split squat (rechterbeen op een stoel) | 45 seconden, 15 seconden rust
  • Jump squats | 45 seconden, 15 seconden rust
  • Jump lunges | 45 seconden, 15 seconden rust              

Circuit 2:

  • Push ups (steun op je knieën als je geen hele push up kan)| 45 seconden, 15 seconden rust
  • Supermans (houd 3 tellen vast) | 45 seconden, 15 seconden rust
  • Shoulder taps | 45 seconden, 15 seconden rust
  • Plank walk outs | 45 seconden, 15 seconden rust
  • Burpees | 45 seconden, 15 seconden rust

Circuit 3:

  • Crunches | 45 seconden, 15 seconden rust
  • Penguin taps | 45 seconden, 15 seconden rust
  • Dead bugs | 45 seconden, 15 seconden rust

Start here, end stronger!

M Double You - Milk & Whey Proteïne
Milk & Whey ProteïneM Double You
8 smaken
 

Andere blog lezen

Het is Kerst workout tijd!

Lees meer >

7 manieren om workouts uitdagender te maken

Lees meer >

Je winkelmandje is leeg.

Verlanglijstje

Je verlanglijstje is leeg.